Жони-мироносиці біля гробу Господнього

Прихід жінок-мироносиць описано у всіх чотирьох Євангеліях, що мають певні розбіжності, проте, в основному доповнюють одна одну.
Коли минула субота рано вранці одні з тих жінок , що супроводжували Ісуса від Галилеї, відправились до Його гробу із пахощами. Вони хотіли намастити тіло померлого Ісуса. Вхід у погребальну печеру мав бути завалений великим каменем і опечатаний (Матвій згадує і про сторожу біля гробу), тому жінки думали, хто ж їм відсуне каменя? Так коли вони прийшли туди, то побачили, що камінь уже відвалений (згідно до Матвія, стався велики землетрус, бо з неба зійшов Ангел Божий, що відсунув його). Коли ж увійшли, то побачили юнака в білих одежах, що сидів праворуч (згідно до Луки їх було двоє). Ангел сказав, щоб жінки не жахались, бо шукали жінки Розп’ятого. Його ж там нема, бо Він воскрес.
Матвій повідає, що жінки радісно побігли до учнів Ісуса, але Він перестрів їх на шляху. Вони обняли Його ноги і вклонилися. Марко ж говорить, що вперше Ісус з’явився Марії Магдалені.
Дещо інше повідає Іван: Марія Магдалена прийшла до гробу і, побачивши його порожнім, сповістила Симона Петра. Тоді він із іншим учнем побігли до гробу і знайшли там лише плащаницю. Коли ж вони повернулись додому. Марія залишилась назовні печери і плакала. І побачила двох Анголів, що сиділи у гробі в ногах і в головах, де лежало тіло Ісуса. Марія сказала, що її Господа забрали і не знати де поклали. Тоді, обернувшись, вона побачила Ісуса, що стояв поруч. Вона ж його не впізнала і подумала, що то садівник. Вона сказала Господу, що коли це він узяв тіло Христа, то нехай вона забере Його тіло. Тоді Ісус назвав її на ім’я і Марія впізнала вчителя.

Список тих жінок, що йшли намастити Ісуса миром у Євангеліях дещо різниться:
Матвій (28:1-10) Марія Магдалина та інша Марія (Клеопова)
Марко (16:1-13) Марія Магдалина Марія мати Якова, Саломія (мати синів Заведеєвих)
Лука (24:1-10) Марія Магдалина, Іоанна, Марія мати Якова та інші.
Іван (20:1-18) Марія Магдалина.
Згідно до християнської традиції прийнято вважати, що їх було п’ять або шість, проте на іконах, найчастіше бачимо трьох Марій – Богородицю (яку в Євангеліях прямо не згадується), Марію матір Якова і Марію Магдалину. Іноді, окрім посудин з миром, вони тримають свічки. На ранньохристиянських пам’ятках (напр. мозаїки Сан-Аполінаре Науво в Равенні 6 ст) вони зображались не біля печери а перед ротондою – храмом Гробу Господнього (іншими словами, було прийнято ілюструвати не те, що описано, а те, що бачили тогочасні паломники).Проте поступово його місце посіла печера із винесеним назовні гробом. У ньому зображено одного або двох ангелів і білих шатах. Збоку можуть зображатись поснулі вояки. Окремим сюжетом є поклоніння жінок-мироносиць Воскреслому.
Близькими цьому сюжету є сцени, що описують ці події згідно до євангеліста Івана: це Марія Магдалина та Ісусі в одязі садівника. А також “Не торкайся мене”, де Марія Магдалина простягає руку до Воскреслого.
В українському іконописі сюжет зображався на Страстях Господніх та в празничковому ряді іконостаса, а також, на одній зі стінок дарохранительниці Сіону.

Михайло Скоп

Більше ікон…

 

 

Pin It on Pinterest

Share This