Яким і Анна

У канонічних Євангеліях немає свідчень про батьків Богородиці. Основні відомості про них дійшли до нас із Протоєвангелія Якова (орієнтовно 2 ст)
Яким належав до племені Юди і був нащадком царя Давида. Свята Анна була дочкою Марії та священника Матфана з племені Левитів. Батьки Богородиці були побожними. Маючи господарство, одну третину прибутків віддавали на Храм, другу – бідним, а жили лише із третьої частки. Довгий час у них не було дітей, що вважалося Божим покаранням за гріхи. Якима навіть не пускали принести жертву Господеві. Врешті, Яким пішов у пустелю, а Анна залишилась вдома. До кожного з них з’явився ангел, що провістив народження Пречистої Діви. Подружжя воз’єдналося біля Золотих Воріт Єрусалиму і через деякий час Анна завагітніла. Коли Марія народилася і ледь підросла, її віддали служити в Храмі.
Анна упокоїлась ще до Благовіщення, її успіння святкується 7 серпня. У храмах цього дня співається «Успіння твоє, праведна Анно, святкуємо, бо невимовною славою звеличив тебе Христос Бог, як свою праматір». Яким прожив 80 років, його було поховано в підземній гробниці, над якою пізніше було зведено церкву.

Іконопис

В українському іконописі батьки Марії найчастіше зображаються на іконі “Богородиця з похвалою”. Завжди посередині в нижньому ряді як ті, хто здійснив старозавітні пророцтва, породивши Богородицю. Між ними – картуш або стебло як символ роду Давидового, зрідка – пророк Захарія, що писав про прихід Христа.
Також зустрічаються ікони “Собор Якима і Анни”. Це або ростова ікона із сценами Первоєвангелія в клеймах, або “Зустріч біля Золотих воріт”, що була поширена, починаючи від 2 пол 17 ст. Часто можна бачити ікони “Зачаття Пресвятої Богородиці” де із грудей святих батьків виростають пагони, що об’єднуються у квітці, з якої народжується Марія. Цей сюжет також апокрифічного походження, що свідчить про непорочність зачаття і народження Пречистої Діви. Тому, частим атрибутом в руці Анни є лілея. Цікавість викликають ікони святої Анни, що тримає на руках Богородию (інколи присутній і Яким). Тут, на відмінно від московських ікон, де Богородиця зображена дорослою але мініатюрною, на українських іконах, Пречиста Діва зображена зовсім юною і з непокритою головою, як символ незаміжності, що додає їй дитячого вигляду. Також батьки Марії зустрічаються на різних варіантах ікони Святого Сімейства. Слід зауважити, що у всіх випадках Анну найчастіше зображали у світлому червоному мафорії (а з 17ст її голова все частіше покрита білою хустиною), чим її легко відрізнити від Марії у темному пурпурному мафорії.

Михайло Скоп

Більше ікон…

 

 

Pin It on Pinterest

Share This