Втеча в Єгипет та Побиття немовлят

"Втеча в Єгипет" 2 пол 17 ст Подія описана у Євангелії від Матвія (Мт.2:13-22)
Після того, як троє мудреців принесли свої дари Христу, вони не повернулися до Ірода, щоби вказати місцезнаходження Царя, бо, попереджені ангелом, пішли іншою дорогою.

Тоді праведному Йосипу у сні явився ангел, що сказав “Уставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай до Єгипту, і там зоставайся, аж поки скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити.” Тож вночі вони відправились до Єгипту і там пробували аж до смерті Ірода. Євангелист наголошує, що так здійснились слова пророка (Книга Осії 11.1): “…Із Єгипту покликав Я Сина Свого.”

Коли ірод зрозумів, що мудреці насміялися з нього, він розлютився і наказав повбивати у Вифлеємі і всій околиці усіх дітей від двох років і менше. Тоді справдилось пророцтво Єремії (Єр. 31:15): “Чути голос у Рамі, плач і ридання та голосіння велике: Рахиль плаче за дітьми своїми, і не дається розважити себе, бо нема їх…”
Після смерті Ірода, ангел знову явився Йосипові і наказав повернутися до ізраїльської землі. Але Йосип дізнався, що в Юдеї царює Ірод Архелай (син Ірода Великого), тому побоявся їхати. Застережений у сні, він пішов до Галілеї. Святе Сімейство оселилося в місті Назареті, “щоб збулося сказане пророками, що Назорей назветься”.

"Горо, горо! Прийми матір з чадом" Стефан попович Медицький 1664-1669Апокрифічні тексти дають детальний опис подій. Зокрема, розповіді про втечу у Єгипет та Побиття немовлят знаходимо у Протоєвангелії Якова (2 ст), Арабському (Сирійському) Євангелії дитинства Спасителя (5-6 ст) та Євангелії Псевдо-Матвія (6-9 ст).
Протоєвангеліє Якова повідає: коли почалися вбивства немовлят, Марія налякалась і заховала Ісуса в яслях, а Єлизавета взяла свого сина Івана Предтечу і пішла на гору. Проте не змогла знайти сховку. Тоді жінка скрикнула: “Горо, горо, впусти матір з чадом!” Гора розкололась і впустила їх. І світло було всередині, і Ангел Божий їх охороняв. Тим часом вояки Ірода забігли у Храм, бо думали, що батько Івана першосвященник Захарія переховує свого сина. Ірод боявся, що саме малолітній Іван і є Месією, тому Захарію було вбито.
У Євангелії від Псевдо-Матвія знаходимо опис втечі до Єгипту та чудес, вчинених Христом. Розповідається, що окрім Йосипа, Марії та Еммануїла до Єгипту йшли троє синів Йосипа від першого шлюбу і молода дівчина. У них було два воли і віз із речима. Сівши спочити біля печери, мандрівники злякались, бо побачили, що з неї повиходили дракони. Тоді Ісус зійшов з рук Матері. Дракони вклонлись Йому і пішли. Еммануїл сказав, що Він не немовля, а досконалий муж. Далі вони пішли пустелею, де шлях їм вказували леви і леопарди. Якось Марія вирішила відпочити біля пальми. Вона бажала спробувати її плоди, тому Ісус наказав пальмі нахилитися, а тоді – щоб з-під коренів забило джерело. Врешті, вони прийшли у єгипетське місто Сотин. Святе Сімейство не мало у кого зупинитись, тому пішли до храму. Коли Марія з Сином увійшли, усі поганські ідоли попадали. Жителі міста визнали Ісуса Господом.
Згідно до Сирійського Євангелія, мандруючи пустелею, Святе Сімейство проходило повз табір розбійників. Ті саме розділяли здобич, коли почули великий гул кінноти царського війська, що з барабанним боєм виступає з міста. Бандити налякались і розбіглися, пропустивши втікачів. Окрім цього згадується багато чудес, які вчинив Ісус у єгипетському краю.

Іконопис
"Втеча в Єгипет" кін 19 стНайчастіше Втечу в Єгипет можна зустріти на акафісних, житійних іконах, у празничковому ряді іконостаса (як елемент Різдва або як осібна ікона) або храмовий образ.
Посередині композиції Богородиця, що їде на ослі. Вона тримає маленького Ісуса. Він або повністю запеленаний як новонароджений, або помітно доросліший (внаслідок версії, що волхви прийшли на другий рік життя Ісуса). Осла веде Йосип. Другою рукою, сперши на плече, він несе палицю (або сокиру, пилу чи ін) на ній зачеплений кошик або вузлик з пожитками та столярними інструментами. Іноді Святе Сімейство супроводжує ангел. Також на другому плані зустрічаються сцени апокрифічного повалення ідолів, убивство немовлят та ін.

Михайло Скоп

Більше ікон

Pin It on Pinterest

Share This