Воскресіння

 Воскресіння Ісуса Христа після його мученицької смерті на хресті є центральною доктриною християнства. Воно описане в канонічних Євагнеліях та деяких апокрифах, зокрема Євангелії від Никодима. Проте, самого моменту воскресіння в них немає. Натомість, в Біблії читаємо про те, як ангели сповістили жонам-мироносицям про воскресіння Христове. Ту ж подію знаходимо і в Никодима, щоправда, її описують налякані воїни, що стерегли гріб Ісуса.
Всього є три основні іконографічні типи Воскресіння Христового.
– Найдавніше (єдине описане в Біблії) – “Жони-мироносиці біля гробу Господнього”.
– Найпопулярніше в Східній Церкві – “Сходження в Ад” (описане в апокрифічному Євангелії від Никодима).
– Найпоширеніше зараз – саме “Воскресіння“, про яке ми і поговоримо далі.
До слова, усі три сюжети можна бачити на більшості українських Страстей Христових, хоч перевагу наші іконописці надавали саме “Сходженню в Ад”, як символ спасіння душі після смерті.

Через те, що сам момент виходу Христа з гробу не є описаний, а відомий лише з переказів, не дивно, що така ікона з’явилась доволі пізно і до нас прийшла з мистецтва Західної Європи пізнього середньовіччя. Проте, значно простіший і наглядніший для розуміння сюжет набирає популярності, потіснивши “Сходження в Ад” та “Жони-мироносиці”. Тепер саме він найбільше асоціюється з Воскресінням Христовим.
На таких іконах бачимо оточеного хмарами Ісуса, що злітає над кам’яним гробом. Одягнений Він в багряний плащ і білу набедрену пов’язку. Права рука здійнята і благословляє, а ліва тримає хрестне знамено перемоги. Біля Ісуса інколи зображені ангели, що сповістять про Його воскресіння, а в самому низу, біля гробу – двоє поснулих або наляканих воїнів.

Михайло Скоп

Більше ікон…

 

 

Pin It on Pinterest

Share This