В’їзд в Єрусалим

 Подія описана у чотирьох Євангеліях.
Євангеліє від Матея (21:1-11):
А коли вони наблизились до Єрусалиму, і прийшли до Вітфагії, до гори до Оливної, тоді Ісус вислав двох учнів,
до них, кажучи: Ідіть у село, яке перед вами, і знайдете зараз ослицю прив’язану та з нею осля; відв’яжіть, і Мені приведіть їх.
А як хто вам що скаже, відкажіть, що їх потребує Господь, і він зараз пошле їх.
А це сталось, щоб справдилось те, що сказав був пророк, промовляючи:
Скажіте Сіонській доньці: Ось до тебе йде Цар твій! Він покірливий, і всів на осла, на осля, під’яремної сина.
А учні пішли та й зробили, як звелів їм Ісус.
Вони привели до Ісуса ослицю й осля, і одежу поклали на них, і Він сів на них.
І багато народу стелили одежу свою по дорозі, інші ж різали віття з дерев і стелили дорогою.
А народ, що йшов перед Ним і позаду, викрикував, кажучи: Осанна Сину Давидовому! Благословенний, хто йде у Господнє Ім’я! Осанна на висоті!
А коли увійшов Він до Єрусалиму, то здвигнулося ціле місто, питаючи: Хто це такий?
А народ говорив: Це Пророк, Ісус із Назарету Галілейського!
Давні юдеї вірили, що Месія прийде до них на Пасху і врятує від завойовників. В Єрусалимі саме ходили чутки про чуда, які здійснив Ісус, і, зокрема, про воскресіння Лазаря, тож не дивно, що Його масово і урочисто зустріли на вході до міста. Щоб показати, що Він несе мир, а не війну, Христос в’їхав у місто на ослі, бо ж за східним звичаєм, в’їзд на цій тварині означав прихід з миром, а на коні – з наміром війни.

Іконопис

У класичні композиції посередині зображено Христа на ослі. Ісус благословляє народ, до якого їде. Досить часто Він сидить в півоберта і дивиться на апостолів, що йдуть слідом за Спасителем. біля копит осла бачимо дітей, що застилають йому шлях одягом і пальмовими гілками. Також діти зображаються на пальмах на задньому плані. Праворуч Ісуса із стилізованих міських воріт Спасителя зібрались привітати міські жителі. Попереду – управителі і шляхта. На задньому плані бачимо міський пейзаж і скелі х пальмою. Починаючи із 2 пол. 17 ст. зустрічаються відзеркалені композиції – у них місто, у яке їде Ісус, зображено зліва
В українському іконописі цей сюжет вкрай цікавий. Так класична композиція збагачена багатьма індивідуальними рисами, що дають змогу побачити частинку життя певного регіону.

Перш за все, увагу привертає архітектура – попри певну стилізацію, практично завжди (до 19ст.) можна бачити вигляд міста, в якому працював художник, або для якого малювалась ця ікона. Яскравий приклад – вигляд Львова 17 ст, на образі з ц. св. Параскев у Львові. Бачимо як ратушу, так і оборонні споруди та знамениті львівські дзвіниц. Також, цікавим є схожа архітектура на двох представлених іконах 17 ст. Очивидним є авторство різних людей і з певним проміжком часу, але окремі архітектурні елементи мало не ідентичні, а значить – малювалось одне місто
Великий інтерес викликають жителі міста. Діти, жінки, багатії та простий люд зображені такими, якими вони були в епоху художника, даруючи нам повне уявлення про їх моду, та в певній мірі, про етнічну приналежність, бо ясна річ, малювались не давні євреї, а сучасники художника. На чолі містян майже завжди бачимо сивобородого можновладця у розкішних шатах.
Зрештую, варто звернути увагу на цікаві спроби зобразити пальму, не характерну для нашого регіону.

Михайло Скоп

 

Більше ікон…

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This