Косма і Дем’ян

Відомо одразу три пари святих братів, що звалися Кузьмою і Дем’яном, пам’ять яких вшановується в різні дні:
Асійські (14 листопада)
Римські (14 липня)
Аравійські (30 жовтня)

Кузьма і Дем’ян Асійські народилися в Асії в Малій Азії не пізніше IV ст. Їх батько був грецьким язичником, що помер коли вони ще були дітьми. Братів виховала мати-християнка, що віддала їх на навчання лікарській справі. Почавши лікувати, вони не брали грошей за свою працю, наслідуючи слова Христові: “Уздоровляйте недужих, воскрешайте померлих, очищайте прокажених, виганяйте демонів. Ви дармо дістали, дармо й давайте.” (Мт 10.8) Про братів пішла слава і їх прозвали безсрібниками.
ОДного разу їх покликали допомогти тяжкохворій жінці. Їх молитвами і своєю вірою вона вилікувалась. Жінка не хотіла залишити своїх рятівників з порожніми руками, тому дала Дем’яну три яйця, скажавши “Прийми цей малий дар в Ім’я Животворчої Тройці – Отця, Сина і Святого Духа.” Почувши ім’я Трійці святий не зміг відмовити. Коли його брат Козьма почув про це, то дуже засмутився, бо подумав, що брат порушив обіцянку безвідплатності. Тож коли Козьмі прийшов час відходити, від заповів, щоби брата не хоронили біля його могили. Незадовго по тому помер і Дем’ян. Люди не знали, де його поховати. Та тут прийшов верблюд, якого святі колись вилікували від сказу. Він сказав людським голосом, що Дем’яна слід покласти поруч брата. Так святі мощі було покладено в Феремані (Месопотамія).

«Косма і Даміан». 1693 р. ц. Успіння Пресвятої Богородиці с. БаївІконопис
В місяцесловах зустрічаються їх описи. Так Асійські брати-близнюки і зображаються однаковими юнаками, Аравійські брати – один безбородий, інший бородатий, Римські – безбороді, один з них кучерявий. Проте в життєписах та іконографії часто зустрічаємо переплітання фактів із житій трьох пар святих, що викликає труднощі в ідентифікації, які саме Кузьма й Дем’ян зображені.
У всіх випадках святі-цілителі тримають ложечки і коробочки з ліками (інколи – чаші). Римські та Аравійські брати були мучениками, тому малюються із пальмовими гілками або хрестами. В 17-18 ст. зустрічалась традиція розміщувати їх на одвірках дияконських дверей.

Михайло Скоп

 

Більше ікон…

 

Pin It on Pinterest

Share This