Дмитрій Солунський

Святий народився в сім’ї римського проконсула у Фесалоніках (суч. Салоніки). Батьки таємно були християнами, тому дитину охрестили в домашній церкві. По смерті батька Димитрія, імператор Галерій Максиміан прикликав юнака до себе і, пізнавши його освіту та військові здібності, призначив проконсулом Фесалонік. Основними завданнями Дмитрія стали захист області від варварів (значну частину яких складали слов’яни. Вірогідно, сам Димитрій теж мав словянське походження) а також – рішуча боротьба з християнством.
Повернувшись до Фесалонік, святий відкрито заявив про свою віру, став проповідувати та боротись із ідолопоклонством. Багато людей увірували, захоплені прикладом молодого проконсула.
Розгніваний звісткою із Фесалонік, імператор повів своє військо до міста, щоби винищити там усіх християн. Коли святий взнав, що наближається Максиміан, то наказав роздати бідним усі свої маєтки.
Врешті, прибувши у місто, імператор викликав юнака, щоб почути від нього признання. Димитрій сміливо заявив про свою віру і засудив поганське ідолопоклонствв’язниці. о, за що був кинутий до Імператор влаштував гладіаторське побоїще, на якому боєць Лій кидав з високого помосту переможених ним християн прямо на списи воїнів.
Тоді юнак Нестор, один з солунських християн, прийшов до святого Димитрія і попросив благословення на бій із Лієм. Отримавши його, він зійшовся із гладіатором у поєдинку і скинув його на списи, точнісінько як той робив із християнами.
За таке зухвальство, імператор наказав негайно убити відважного Нестора, а згодом і самого Димитрія, забивши його списами. Це сталось на світанку 8 листопада.

"Дмитрій Солунський" 1689 ЧарнеЩе від часів Київської Русі українці шанували відважного святого, що, імовірно, мав слов’янські корені.
Цікавим є те, що усім відомий Михайлівський Золотоверхий монастир, побудований князем Ізяславом Ярославовичем, був присвячений саме великомученику Димитрію (князь і сам у хрещенні був названий Дмитрієм).Лише згодом, його син Святополк ІІ Ізяславович перебудував храм і назвав його на честь свого патрона – Архистратига Михаїла.

Найпоширенішим є ікони святого в обладунках і з червоним плащем як шляхетного воїна (хоча зустрічаються і зображення у хітоні з гіматієм). В одній руці він тримає хрест або спис, а в іншій – меч. Часто бачимо круглий кулачний щит та лук із сагайдаком. Такі деталізовані зображення дуже корисні для дослідників давньої військової справи, бо детально відтворюють костюм та озброєння, характерні епосі намалювання.

Велику цікавість привертають ікони, де святий зображений вершником, що списом убиває лежачого гладіатора Лія (хоч його вбив святий Нестор) Така композиція явно запозичена та майже ідентична іконографії Юрія Змієборця, щоправда, дракона замінено на поганського воїна
Михайло Скоп

Більше ікон

Pin It on Pinterest

Share This