Богородиця Почаївська

Почаївська ікона Божої Матері – без сумніву найшанованіша в українському народі.
Достеменно відомо, що1597 року ікона знаходилась у заможної вдови, Анни Гойської, яка володіла Почаєвом. Вона просила Богородицю про зцілення свого сліпородженого брата Філіпа, і диво сталося. Тоді хресним ходом ікону було перенесено на Почаївську гору. Пізніше, 1623 р її онук Анджей Фірлей, що був кальвіністом, забрав ікону з монастиря. Проте, в 1644 р. повернув її назад після скарги ігумена Йова Заліза до Люблінського трибуналу, який наказав повернути образ до монастиря.
1675 року відбулось знамените чудо порятунку Почаївського монастиря від татарів, оспіване українськими кобзарями. Згідно легенди, оборонці Почаєва не мали ніякої надії на рятунок, проте після палких молитов Йова Заліза до Почаївської Богородиці на хресті головного купола з’явився осяйний образ Діви Марії. Вона відбила кулі завойовників, після чого багато татарів прийняли Христову віру.
1713-1833 рр Почаїв належав унійному ордену василіанів. За цей час ведеться активна розбудова монастиря, зафіксовано понад 539 випадків зціленя, приписуваних Почаївській Богородиці.
1773 на прохання Миколи Василя Потоцького (що симпатизував козацтву та перейшов із католицизму в уніацтво) папа Климент XIV дарував іконі дві золоті корони.
Незліченна кількість чудес спричинила до народної любові і популярності по всій Україні та за її межами. Її вшановують як в Східній так і в Західній Церквах.
Зазвичай, до Почаївської Діви Марії звертаються за сцілення від сліпоти, застарілих хворіб та за визволення полонених.
Проте, слід зауважити, що ікона, яка нині знаходиться над Царськими Дверями Почаївської Лаври не є оригіналом, бо за стилем написання відповідає 19 а не 16 ст. Крім того, неспростовним є факт, що ні на одній копії ікони періоду 17-18 ст немає зображень додаткових святих по кутах ікони, як це бачимо на “оригіналі”. Очевидно, що якби на оригіналі кінця 16 ст і справді були зображені не лише Богородиця та Еммануїл, а й 7 інших святих, то це неодмінно було би відтворено хоч на кількох із копій. А значить, де-факто, ікона не може бути оригіналом.
Скоріш за все оригінал було вивезено василіанами, що покинули монастир в 1833 році, і лише згодом її було замінено на копію. Починаючи з цього періоду, монастир стає осередком антиукраїнської пропаганди, що відбувається і до тепер. Це, як люблять казати європейські дипломати, викликає глибоке занепокоєння…

Іконографія
Богородиця Милування, найчастіше – “праворучиця” (Богородиця тримає Еммануїла на правій руці), хоча бувають і “ліворучиці”. У вільній лівій руці Діва Марія тримає білу хустину, що, разом із певною схожістю композиції, дозволяє припусткати про походження іконографії Почаївської Богородиці від Марії Сніжної, також дуже популярної в Західній Україні.
Поширеними також є ікони, де Богородиця з Дитям зображена в хмарах, а під ними – пагорб із слідом Діви Марії, що відсилає нас до легенди про заснування монастиря.

Михайло Скоп

 

Більше ікон…

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This